Nagła usterka komputera jest niezwykle stresującą sytuacją. Szczególnie w przypadku, kiedy użytkownik potrzebuje szybkiego dostępu do plików bądź stale pracuje przy komputerze. Często zdarza się, że sprzęt nagle przestaje działać. Warto w takich sytuacjach wiedzieć, jak wykonać podstawową diagnostykę komputera oraz kiedy zdecydować się na oddanie sprzętu do serwisu.

Komputer się zepsuł – co robić?

Istnieje kilka sytuacji, w których można stwierdzić ogólnikowo, że „komputer się zepsuł”. Zdecydowanie najgorszym scenariuszem jest całkowity brak reakcji na przycisk zasilania – w takim przypadku można przypuszczać, że uszkodzeniu uległa nawet cała płyta główna komputera bądź jego inne podzespoły takie jak procesor czy karta graficzna. W takiej sytuacji warto odpiąć zasilanie, wyciągnąć baterię oraz ponownie ją włożyć. Następnie podpiąć zasilanie oraz spróbować włączyć komputer. W przypadku ponownego braku reakcji należy jak najszybciej udać się do serwisu, aby zdiagnozować usterkę.

Kolejną sytuacją, która może mieć miejsce jest brak obrazu na ekranie pomimo działającego komputera bądź tak zwane „blue screeny”. W wyniku wystąpienia takich objawów uszkodzenia jak brak obrazu można samodzielnie określić czy np. została uszkodzona karta graficzna czy tylko gniazdo bądź taśma łącząca płytę z matrycą. W przypadku laptopa wystarczy podłączyć zewnętrzny monitor. Jeżeli obraz się pojawi oznacza to, że uszkodzona jest taśma między płytą główną a matrycą. Jeśli jednak obraz wciąż się nie pojawia można stwierdzić, że uszkodzona będzie karta graficzna.

W sytuacji pojawienia się „blue screena” warto odczytać kod błędu oraz sprawdzić go w internecie. Zazwyczaj takie zjawisko dotyczy błędów wynikających z uszkodzenia struktury plików w komputerze lub fizycznego uszkodzenia jednego z podzespołów np. dysku bądź procesora.

Niedziałający komputer – naprawiać samemu czy oddać do serwisu?

Oczywiste jest, że istnieją pewne kroki, które umożliwiają samodzielną diagnostykę uszkodzonego komputera. Jednak naprawa sprzętu wymaga dużo większej wiedzy w tym temacie oraz odpowiedniego podejścia ze strony serwisowej. Użytkownik, który podejmie się samodzielnej naprawy komputera bez choćby podstawowej wiedzy oraz narzędzi może doprowadzić do całkowitego uszkodzenia sprzętu bądź pogorszenia jego stanu w takim stopniu, że nie będzie możliwa już jakakolwiek naprawa.

Zdecydowanie lepszą decyzją jest oddanie komputera do renomowanego serwisu, który nie tylko szybko zdiagnozuje usterkę, ale także jeżeli będzie to opłacalne i możliwe naprawi zepsute podzespoły bądź wymieni je na nowe. Podczas czynności serwisowych należy zachowywać spokój oraz podstawowe zasady bezpieczeństwa. Należy też zadbać o to, aby nie dochodziło do zbędnych rozładowań elektrycznych, ponieważ sprzęt komputerowy jest bardzo wrażliwy na tego typu zjawiska.

Serwis komputerowy – jak diagnozuje usterkę?

Po oddaniu komputera do serwisu pracownicy będą diagnozować usterkę zarówno pod kątem sprzętu, jak i oprogramowania. Po wykryciu problemu zazwyczaj serwis kontaktuje się z użytkownikiem oraz przedstawia wycenę. Często dochodzi do sytuacji, w której uszkodzona jest płyta główna oraz jej naprawa może okazać się niemożliwa. Pojawiają się wtedy koszty jej wymiany na nową, które często mogą przewyższyć cenę zakupu nowego sprzętu – decyzję podejmuje właściciel komputera.

Warto też pamiętać, że serwis zdiagnozuje sprzęt o wiele szybciej aniżeli można to zrobić samemu w domowych warunkach. Dodatkowo samodzielna diagnoza nie przyniesie zbyt dobrych skutków, ponieważ komputer wciąż będzie zepsuty pomimo tego, że użytkownik być może będzie świadomy usterki, która wystąpiła. Warto więc decydować się na usługi profesjonalnych serwisów komputerowych.