Komputer jest dziś dla wielu osób nieodłączną częścią życia zawodowego i czasu wolnego, służąc jako narzędzie pracy, ale i źródło dobrej rozrywki. Im lepszy sprzęt wybierzemy, tym więcej możliwości daje, ale nawet w przypadku najdroższych komputerów i laptopów trzeba liczyć się z tym, że wszystko z czasem ulega awarii. Z jakimi usterkami komputerów musimy radzić sobie najczęściej? Prezentujemy listę 5 najczęściej spotykanych awarii komputerów stacjonarnych i laptopów.

Awaria zasilacza – problem komputerów stacjonarnych i laptopów

Gdy laptop lub komputer stacjonarny nie chce się uruchomić, a po wciśnięciu przycisku włączenia nie słyszymy nawet próby uruchamiania wiatraków czy startu dysku, problem może leżeć po stronie płyty głównej bądź zasilacza. W przypadku laptopów stwierdzenie źródła problemu ułatwia jeszcze bateria, która powinna pozwolić na uruchomienie sprzętu nawet jeśli zasilacz faktycznie nie działa.

W przypadku komputerów stacjonarnych, awarię zasilacza najłatwiej zdiagnozować podłączając zasilacz do innego komputera i sprawdzając, czy drugi się uruchomi. Jeśli nie, wina leży po stronie zasilacza, a najprostszym sposobem jego naprawy będzie wymiana na nowy. W laptopach problem może stanowić także bateria, dlatego tu z problemem warto zgłosić się na diagnostykę w serwisie.

płyta głównaProblem z pamięcią operacyjną RAM

Awaria pamięci operacyjnej komputera jest dość częstym problemem, szczególnie gdy komputer jest regularnie dość mocno obciążony. Wyłapanie problemu z RAMem jest dość proste – po włączeniu komputer wydaje najczęściej krótkie sygnały dźwiękowe, po których się wyłącza i cykl taki powtarza się przy każdej kolejnej próbie włączenia sprzętu. Sytuacja może zdarzyć się zarówno w komputerach stacjonarnych, jak i laptopach. Podobnie jak w przypadku problemów z zasilaczem, najprostszym sposobem działania jest wymiana kości RAM na nową, choć wcześniej warto sprawdzić czy awaria nie jest zlokalizowana w samym gnieździe RAM przekładając obecną kość do innego gniazda.

Awarie płyty graficznej i płyty głównej

Brak obrazu wyświetlanego na monitorze może być sygnałem awarii karty graficznej, choć przyczyną może być złe podłączenie monitora do komputera czy niedokładne umieszczenie karty w płycie głównej. Jeśli problem nie ustępuje po sprawdzeniu wszystkich podłączeń, problemy z płytą graficzną wymagają konsultacji z serwisem – zwykle trudno usunąć je czy nawet zdiagnozować samodzielnie nie mając doświadczenia i wiedzy w tematyce IT. Podobnie należy potraktować często występujące awarie płyty głównej, które uniemożliwiają uruchomienie komputera. Jako że zwykle nie da się awarii naprawić, płyta główna może nadawać się jedynie do wymiany. Oddając komputer do serwisu upewnisz się, że wymiana jest głównym powodem problemów Twojego sprzętu i że jej wymiana pozwoli przywrócić pełną sprawność komputera.

Przegrzewające się podzespoły

Problem z temperaturą komputera to jedna z najczęstszych awarii zgłaszanych do serwisów i to zarówno wśród właścicieli komputerów stacjonarnych, jak i laptopów. Sprzęty podczas pracy mają prawo się grzać – to zupełnie naturalny element działania podzespołów. Jeśli wiatraki zaczynają chodzić zbyt głośno (co może być sygnałem, że nie dają rady z chłodzeniem), najprostszym sposobem jest zainstalowanie dodatkowego wentylatora do płyty głównej. Niestety, w przypadku wielu sprzętów trudno dziś znaleźć na to miejsce, a dedykowane podkładki chłodzące do laptopów są rozwiązaniem tylko na krótką metę. W serwisach stawia się więc przede wszystkim na zmianę wentylatorów na lepsze, wymianę pasty termoprzewodzącej na procesorze i karcie graficznej, a w przypadku bardzo wydajnych komputerów stacjonarnych, wymianę całego układu chłodzenia.

procesor

Najczęstsze awarie laptopów – matryca, klawiatura, porty

Komputery przenośne, netbooki, laptopy – wszystkie łączy kompaktowa budowa, która niestety często wiąże się z gorszą wydajnością sprzętu i częstszymi awariami. Za wiele z nich odpowiadają nieaktualne sterowniki, a czasem nawet aktualizacje systemowe, na które producent laptopa nie mógł mieć wpływu kilka lat wcześniej. Ze względu na przenośną naturę laptopów i delikatniejszą budowę, wiele awarii jest też wynikiem uszkodzeń mechanicznych. Czego można się spodziewać? Wśród typowych awarii, z którymi użytkownicy laptopów zgłaszają się do serwisów należy wymienić przede wszystkim uszkodzenia matrycy, awarie podświetlenia matrycy, uszkodzenia dysku twardego, uszkodzenia klawiatury, uszkodzenia gniazd wejściowych oraz wspomniane już wcześniej awarie zasilacza i akumulatorów.

Wieloletnie korzystanie z komputera wymaga od czasu do czasu pewnych modyfikacji, zmian i napraw. Postęp technologiczny jest dziś na tyle duży, że właściwie co kilka lat niektóre z podzespołów okazują się być niewystarczające dla wymagań użytkownika i przepracowane zwyczajnie się psują. Większość awarii da się jednak dość łatwo usunąć, pod warunkiem że zabiorą się za nie doświadczeni serwisanci.