Dostęp do Internetu jest obecnie dla wielu osób niezbędny. Wykorzystujemy go do pracy, nauki oraz rozrywki. Z tego względu warto zadbać o to, aby był on na tyle wydajny, żeby gwarantował płynne i komfortowe użytkowanie. W tym celu warto dokładnie zapoznać się z umową przygotowaną przez dostawcę Internetu, a także wiedzieć, jakie mogą być przyczyny problemów z łączem i jak im zaradzić.

Umowa na Internet

Głównym problemem wielu użytkowników Internetu jest znacznie niższa prędkość łącza niż ta deklarowana na stronie operatora telekomunikacyjnego. Wiele osób może to uważać za niezgodne z informacjami zawartymi w umowie. Prawda jest jednak taka, że dostawcy na tronie internetowej i w ofercie najczęściej podają maksymalną deklarowaną prędkość, co nie jest żadną gwarancją, że łącze będzie działało z taką prędkością przez cały czas. Kluczowa jest tutaj prędkość gwarantowana lub też minimalna. Informacje na ten temat powinny być zawarte w umowie, dlatego warto dokładnie zapoznać się z jej treścią przed podpisaniem zobowiązania. 

Jak sprawdzić prędkość łącza internetowego?

Jeśli zauważymy, że strony otwierają się zdecydowanie wolniej niż zazwyczaj, mamy problemy ze stabilnością połączenia i ogólnie nasze łączę działa zdecydowanie gorzej niż na co dzień, warto sprawdzić jego aktualną prędkość. Aby tego dokonać, można skorzystać z dwóch różnych sposobów. Pierwszym z nich jest przetestowanie łącza za pomocą specjalnych stron, które wyposażone są w narzędzie pomiarowe. Jest to z pewnością najszybsza i najprostsza metoda sprawdzenia aktualnej prędkości pobierania, wysyłania oraz opóźnienia (ping). Wyniki pomiarów podawane są zawsze w Mb/s (megabitach na sekundę), a opóźnienie w milisekundach (ms).

Drugim rozwiązaniem jest skorzystanie ze specjalistycznych programów służących do testowania łącza internetowego. Dzięki nim możliwe jest uzyskanie znacznie dokładniejszych wyników oraz większej ilości niezbędnych informacji. Takie programy będą dobrym rozwiązaniem dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Do podstawowego użytku z pewnością wystarczające jest korzystanie ze stron oferujących narzędzia do pomiaru prędkości łącza internetowego.

Jakie mogą być przyczyny spowolnienia łącza internetowego?

Przyczyn wolnego działania łącza internetowego może być naprawdę sporo. Niektóre z nich mogą wynikać z błędów użytkowników, inne z nieprawidłowego działania routera lub komputera, a w niektórych przypadkach wina może leżeć także po stronie operatora. DO najczęstszych przyczyn problemów z łączem internetowym należą niewątpliwie:

  • Parametry i konfiguracja urządzeń – źle skonfigurowany router lub urządzeniami, na których korzystamy z Internetu, to częsta przyczyna problemów z prędkością łącza oraz jego stabilnością. 
  • Stan infrastruktury – router, przewody, wtyczki i wszelkiego rodzaju elementy biorące udział w przesyłaniu sygnałów mogą być przyczyną obniżonej prędkości łącza, gdy ulegną uszkodzeniu.
  • Lokalizacja i możliwości routera – korzystając z Internetu w formie bezprzewodowej (WiFi), bardzo ważną kwestią jest lokalizacja routera, ponieważ to od tego zależy, jak dobry sygnał będzie trafiał do naszego urządzenia. 
  • Przeciążona sieć – spadek prędkości łącza może być spowodowany również przeciążeniem sieci, z powodu zbyt dużej ilości użytkowników korzystających jednocześnie z Internetu. 
  • Problemy po stronie operatora – niższa prędkość łącza internetowego może być również winą operatora, dlatego warto w takiej sytuacji sprawdzić stronę internetową dostawcy, aby upewnić się, czy nie ma tam, żadnych informacji na temat możliwych problemów z Internetem.